Czy kawa jest zdrowa? Czy jej picie szkodzi?

Czy kawa jest zdrowa? A może lepiej jej unikać?

by Małgorzata

Kawa to popularny napój, który towarzyszy nam rano przy śniadaniu, w pracy czy przy podwieczorku i nie tylko. Każdego dnia na świecie wypija się ponad trzy miliardy filiżanek kawy! Kawa dodaje nam energii, ale przede wszystkim dobrze smakuje! Na pewno nie jeden raz zadałeś sobie pytanie czy kawa jest zdrowa, tym bardziej, że łatwo usłyszeć wokoło alarmujące komunikaty, jakoby picie kawy miało powodować wrzody żołądka, choroby serca czy arytmię. Czy jest tak naprawdę?

Czy picie kawy szkodzi?

W środowisku medycznym utarło się przekonanie, iż należy ograniczać picie kawy, ponieważ znajdująca się w niej kofeina, odpowiedzialna jest za choroby serca i nadciśnienie. Najnowsze badania kliniczne wskazują jednak, iż spożywanie kawy w odpowiednich ilościach, przynosi organizmowi więcej korzyści niż szkody.

Okazuje się, że kawa może zmniejszać ryzyko zapadalności na udar mózgu czy zawał serca. To nie koniec dobroczynnych właściwości kawy. Spożywanie kawy wykazuje korzystny wpływ na działanie naszego układu nerwowego. Może także zmniejszać ryzyko zachorowania na marskość wątroby.

Co ciekawe – najnowsze badania wskazują również, że picie jednej filiżanki kawy dziennie, zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci o 12%, a trzech filiżanek – aż o 18%. Kawa może zmniejszać też ryzyko zachorowania na cukrzycę. Badania wykazują również pozytywny wpływ kawy na mózg – regularnie pijąc kawę, zmniejszamy ryzyko wystąpienia demencji i choroby Alzheimera o 16%.

Kawa przyspiesza także metabolizm, a w szczególności spalanie tłuszczów. Jej spożywanie wspomaga odchudzanie.

Kiedy picie kawy nie jest wskazane?

Dlaczego więc można usłyszeć opinie, że kawa szkodzi zdrowiu? Ponieważ pita w zbyt dużych ilościach, faktycznie może przynosić negatywne skutki. Jednak prawdą jest, że wszystko spożywane w nadmiarze, może źle wpływać na nasz organizm i zdrowie.

Przyjmuje się, że dopuszczalna, bezpieczna dawka kofeiny dla zdrowej, dorosłej osoby to 300-400 mg na dobę, co odpowiada kilku filiżankom kawy. Nadmiar kofeiny w naszym organizmie może powodować zdenerwowanie, niepokój, stany lękowe, problemy ze snem oraz podwyższone ciśnienie. Jeżeli nie wypijamy więcej niż 3-4 kawy dziennie, nie mamy się czym martwić.  

Picie kawy nie jest jednak wskazane w kilku przypadkach. Powinny jej unikać osoby, które chorują na schorzenia gastroenterologiczne – kofeina zawarta w kawie sprzyja rozwojowi choroby refluksowej. Ze względu na właściwości pobudzające kofeiny, kawa nie jest też polecana osobom, które posiadają problemy ze snem. Na kawę powinny też uważać osoby zmagające się z niedokrwistością i przyjmujące żelazo. Kobiety w ciąży nie powinny zaś spożywać więcej niż 1-2 filiżanki tego napoju w ciągu dnia.

Należy także unikać popijania leków kawą, ponieważ może ona wzmagać lub osłabiać ich działanie (niektórych z nich).

Kawa pita z odpowiednim umiarem nie szkodzi, a wręcz przeciwnie – ma wiele dobroczynnych właściwości. Spożywanie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia różnych, tych mniej i bardziej poważnych, chorób.